Pages

Wednesday, November 18, 2009

Day of sorrow

Hari ini.. ketika sedang mesyuarat post mortem majlis semalam.. saya terima satu berita yang menyedihkan.. salah seorang anak murid kesayangan saya telah kehilangan ayahandanya yang tersayang.. dan waktu itu Fadhil masih di dalam kelas dan belum mengetahui akan kejadian yang menimpa.. Ketika saya panggil untuk memberitahunya.. tak terluah apa yang ingin disampaikan.. sekadar minta Fadhil untuk mengemas beg sekolah dan menyuruh pulang.. Fadhil terpinga-pinga sambil mengikut arahan… dek tak tergamak mahu beritahu berita itu lalu saya minta Pok Li (kakitangan sekolah) untuk memaklumkan.. Fadhil tenang menerima berita itu.. Nampak beliau mengesat airmata namun masih tenang..

Baru semalam arwah datang berjumpa dengan saya untuk menandatangani buku adab belajar (rekod) anaknya.. yang beroleh tempat ke 2 dalam peperiksaan baru ini... Nampak dari jauh arwah dipapah oleh anak perempuannya menuju ke bilik guru.. ditanya dengan apa datang sini, perlahan jawabnya jalan kaki.. rumah dekat saje katanya lagi.. Arwah ayah Fadhil tersenyum bila saya bercerita tentang prestasi Fadhil... ketika saya minta arwah untuk turunkan tandatangan, payah sekali untuk arwah mengangkat pen yang saya berikan.. lambat baru selesai.. Nampak arwah memang tidak berdaya.. selesai urusan.. saya izinkan Fadhil balik awal semalam bersama arwah supaya dapat dia bantu kakaknya untuk memapah arwah ayah..

Tadi… saya pergi membuat penghormatan terakhir untuk ayah Fadhil.. Nampak Fadhil bersama kakak dan adik perempuannya.. masih juga tenang.. mungkin mereka telah bersedia kerana dengarnya ayah mereka telah lama sakit.. dimaklumkan juga ibu mereka yang bekerja di Selangor masih belum tiba..

Saya pohon agar Fadhil dan ahli keluarganya terus tabah.. Alfatihah.. semoga roh arwah ayah Fadhil dicucuri rahmatNYA..


6 comments:

hang nadim said...

salam...agak terharu dan sebak membaca artikel ni semoga fadhil dan ahli keluarga dapat menerima dengan tenang...alfatihah

@tune® said...

fadhil mesti seorang yg tabah...
cian die

chucky said...

semoga ayah fadhil dicucuri rahmat

zafwah said...

sedihnyer...pandai plak tu budak fadhil ni..moga dia membesar sbg anak yg soleh yg blh tlng arwah ayah dia di sana nnt..i'Allah..

.:nhalilah:. said...

alahai.. sedihnyer.. dah la pandai budaknyer.. moga ayah fadhil dicucuri rahmat.. amin..

kerengga_kurus said...

sedih & mengalir air mata saya menahan sebak baca artikal ni... hmmm hanya simpati tak seberapa saya ini yg dapat saya hulurkan bersama Al-Fatihah buat arwah..

buat Fadhil.. doa kenge.. moga Fadhil tabah mengharungi dugaan ini.. kenge tak boleh bayangkan kalau kenge di posisi Fadhil..