Pages

Friday, October 30, 2009

marilah makan murtabak

isssk.. kunun2 nak meng"renovate" blog kan.. tak ada satu pun template yang berkenan di hati.. dibantai pulak aku tertido petang tadi.. harammmm tak jadi apa pun.. untuk pengetahuan rakan2 semua.. di Terengganu sekarang ni musim "Winter".. tapi bukan salji yang turun... hujan.. sejuknya sama je nyahhh.. mau tak sedap aku membuntang atas sofa petang tadi.. tok laki ku pun tiba2 senyap aje.. rupanya kuak lentang dalam bilik..

Sedap2 tido.. tiba2 teringat la projek nak masak murtabak petang ni.. inspired by sheri.. kawan baru yang duk kat aussie.. dia yang duk kat tempat yang payah nak jumpa barang halal pun boleh buat ini kan pulak la cik jijah yang duduk kat terengganu ni.. lembu bersepah2 atas jalan.. melampau tau...

Lagipun dah pasang niat kena la buat jugak kan.. lekas keluarkan daging bagi dia thaw.. tuh orang kampung mak cakap tu.. kalau bahasa saintifiknya.. nyahbeku..

Oleh kerana, hasilnya boleh dikatakan not bad.. maka seperti biasa inginla mak engku berkongsi resepi dengan kalian semua.. sebenarnya mak engku pun cedok dari tempat lain.. hehhehe..

tumis bawang besar, bawang puti yang dah dipotong dadu..
agak2 naik bau, masukkan kari daging dalam lebih kurang satu sudu besar setengah..
tumis sampai naik minyak.. masukkan daging cincang cap ramli pulak..
ikut lah nak pakai daging cincang cap apa..
nak berkungfu cincang sendiri pun boleh..
agak2 daging dah masak.. masukkan kentang yang dipotong dadu..
ikut resepi yang betul kena bubuh daun sup..
dek kerana daun sup nan ado..
maka mak engku bubuh rempah rosemary (konsep campak masih kekal ye)
biarlah smpi kering.. kering pun tak kering sgt.. lembab2 gitu..
ini kita panggil inti..


sejukkan dulu inti.. lepas tuh pukul telur 2 biji..
gaul dengan inti tadi..
tepek lah atas kulit popia..
ikut suka hati la nak lipat macam mana kulit popia tu..

panaskan kuali.. pakai kuali leper senang sikit..
bubuh minyak zaitun and sedikit butter..
pastuh tepeklah murtabak yang baru dilipat tadi atas kuali ni..
biarlah masak sampai agak2 oren2 keemasan gitu..
boleh la diangkat...


tadaaaaaa...
potong kecik2..
kalau rajin buat la sos dia tuh..
cuka+bawang..
mak takde cuka..
makan gitu ajek...
besttt (seperti biasa, masuk lif tekan sendiri)..
rasanya.. crispy and kari like..
yummmyyyylicious!!!

cuba2 lah kawan2.. nak resepi betul2.. pegilah singgah website dia.. sesungguhnya.. murtabak ini sungguh sedap dimakan begitu saja sambil menonton nurkasih di tv3... heheheh...

9 comments:

emmii the strange said...

tahniah! anyway, layan jugak no nur kasih? huhu!

Wawa said...

oh,saya ada kulit popiah, tapi bahan lain nan ado.

tpi nanti mesti kucuba

cik jijah said...

sis emmii dearie.. why congrates eh? sbb buat murtabak ke? the very the easy peasy one.. anyway.. nur kasih? kalau tak gi merayau ke mana2 tgk la nur kasih.. bynk episod dah miss..

wawa... this morning for breakie i made another one.. tapi inti scramble egg.. lagi senang!! yang penting ada kulit popia.. hehhee

Abg Din said...

dulu masa kecik2 mak abgdin selalu belikan murtabak a.k.a prata...

Si Comel said...

wahhh! wahhh!! bole x jika saye pegi tengganu,pastu saye singgah uma sis pastu nk mkn murtabak? hehehe! nk!!

cik jijah said...

abd din.. dah besar mcm mana pulak? bukan beli jugak ke? heheehhehe..

adik comel.. marilah!! nanti akak masak spesel tau... :)

Abg Din said...

cik jijah, abgdin bg tau kat sini aje la ye.... abgdin cakap, andaian cik jijah tinggal dinegara tersebut, dgn gaji 1500, tentu mudah cik jijah nak beli keta berharga 5k tu... tapi klu kita tinggal disini dgn gaji 1500 nak beli keta dgn harga 46k kan ke payah.... takyah le cik jijah kira nilai mata wang asing itu... mudah kan.Apakata keta kat negara kita cuma 5k juga mudah tak?tersepit tak? sekarang abgdin terasa hidup disini amat tersepit sekali... disana hanya kerja cuci pingan mangkuk, bole pakai keta mewah.. kat sini alamat jln kaki le.... memang le kita kena cinta negara sendiri, even klu kita lahir di sudan pun kita cinta negara itu juga... sb dari kecik kita dah makan makanan negara tersebut dan sahabat handai serta saudara mara kita kat sana... automatic kita akan cinta negara tersebut... kenapa ramai org suka berhijrah ke negara org lain.. sampai mati2 di tengah laut? Hingga our prophet pun berhijrah...

cik jijah said...

abg din.. tak habis lagi? nanti saya buat entri istimewa untuk jawab persoalan abg din tuh.. :)

apis585 said...

waaa...menusuk jiwa raga murtabak ko nisss...