Pages

Thursday, April 30, 2009

just another crap

Pada entri kali ini aku akan berbahasa ibunda sepenuhnya.. sebab aku malas nak cari dan bina ayat BI kali ini.. sebenarnya yang aku beriya2 sangat menulis dalam BI adalah kerana aku ada seorang rakan "caucasian" yang bernama Bronwyn... beliau kadang kala ada membaca blog aku.. kini aku rasa beliau pun terlalu sibuk dengan kerjaya nya sebagai penulis sehingga tidak sempat untuk singgah ke blog ku sekerap dulu..

meskipun pembaca mat salleh aku hanya seorang namun aku pikir ini adalah salah satu peluang untuk aku memperbaiki mutu BI ku.. bukannya aku ini obses "omputih" meskipun aku akui lagu2 melayu kurang mendapat tempat di hati.. namun begitu aku akan pergi menonton konsert SEARCH di Kuala Terengganu 22 MEI nanti..

Sebagai seorang guru, aku sangat malu dengan tahap BI aku yang hanya setinggi tahap sekolah menengah sahaja.. aku rasa aku perlu memantapkan penguasaan aku terhadap bahasa ini.. tiada kena mengena dengan isu PPSMI yang tengah hangat sekarang walaupun aku akui aku suka mengajar subjek matematik & sains dalam BI.. sebab aku rasa bila di dalam BI, ilmu yang mahu disampaikan tidak terbatas cuma aku hadapi masalah dari segi untuk memahamkan anak murid aku yang semuanya memiliki sindrom lidah berdengung pelbagai harkat.. tidak mengapa.. aku anggap semua itu sebagai cabaran..

Justeru itu, aku pun kerap menulis dalam BI hanya untuk memperbaiki mutu BI aku.. bukan mahu berlagak atau menunjuk2.. ramai bekas rakan sekolah aku semasa di MRSM dan SMK (P) Sri Aman yang sangat baik mutu BI nya.. aku juga mahu jadi seperti mereka.. malangnya apabila aku mula menjadi guru, BI merupakan satu perkara yang sangat asing di sekolah rendah.. hingga guru BI sendiri mengajar BI dalam BM.. aku tiada pilihan lain kecuali di sini untuk aku melakukannya.. namun aku bukan seperti Tun Mahathir untuk menulis entri dwibahasa.. dengan hanya pembaca yang tidak mencapai 20 orang aku rasa tidak perlu.. jadi entri aku samaada dalam BI sepenuhnya atau BM sepenuhnya atau rojak campur.. :)

Isu sebenar entri kali ini adalah tentang hidup aku yang sangat caca merba sejak 2 minggu lepas.. semua pembaca blog ku yang setia sedia maklum bahawa sekolah aku yang tercinta telah terpilih untuk mewakili negeri Terengganu dalam Pertandingan AIM.. bukan.. ALS.. Anugerah Lonjakan Saujana..

Betul.. hidup aku sangat sibuk.. sudah dua minggu dapur aku tidak berasap.. cuma oven saja yang berasap sebab aku lupa nak tutup suis selepas membuat roti bakar.. sehinggakan nak sapu lantai rumah pun jadi 2 hari sekali.. kadang2 mahu mencecah 4 hari.. sudah hampir 3 minggu aku tidak mop lantai rumah.. maklumlah hampir setiap hari balik pukul 5pm.. ngok ngek ngok ngek sampai rumah dalam kul 6pm.. letihnya.. kasihan suami yang terpaksa bersabar.. mujur dia sangat memahami.. nasib baik rumput di luar rumah ada orang yang datang tebang.. kalau tidak.. aku pun kurang pasti apa yang akan berlaku seterusnya..

Terasa hati ... dengan cik puan besar sekolah aku.. minggu lepas dan sebelumnya aku ada hantar pada dia draf power point supaya beliau semak apa yang perlu ditambah kepada slides yang telah siap.. maka beliau telah semak dan aku juga telah menambahbaik ia.. jadi semalam aku bentang secara total kepada seluruh warga guru sekolah.. selesai saja pembentangan.. cik puan besar aku pun berkata ," pada saya ini tiada isi..."

Hairan.. kenapa dia tidak komen apa2 semasa aku hantar draf yang pertama dan yang kedua.. cuma beliau minta menambah se dua tiga perkara sahaja.. tiba2 depan semua rakan beliau berkata demikian.. mujur ada yang membela aku.. terima kasih ustaz dan PK Kanan.. mereka usulkan kepada cik puan besar aku supaya menyediakan satu checklist untuk aku semak dan tambahbaik ke dalam power point itu..

Angin... sebab minggu depan nazir dijangka datang.. dan minggu ini yakni petang ini aku terpaksa balik kampung di KL.. terpaksa.. kerana ada majlis tahlil arwah adik iparku.. terpaksa sebab aku rasa seperti tidak mahu balik kampung sebaliknya mahu berkubang di rumah untuk menyiapkan power point aku ini.. tetapi aku harus jaga hati suami yang amat sangat sabar terhadap aku selama ini.. ;(

Sejuk ati.. bila semalam ada makcik yang jual kuih tepi jalan panggil aku comel.. :)

aku : berapa harga kuih ni?

makcik : 3 seringgit.. comel nak kuih apa?

aku : (sambil senyum sampai ke hujung telinga) saya nak karipap sardin 2 ringgit..
makcik : kejap comel ye.. nah.. makcik jual ye comel..
aku : saya beli makcik...

Walaubagaimanapun.. aku mahu tanya.. comel tak aku pakai semula cermin mata.. selama ini aku berkanta lekap.. sudah hampir 7 tahun aku berkanta lekap.. tetapi baru2 ini dek kerana kesibukan yang amat.. aku tidak berkesempatan untuk membeli yang baru apabila yang sedang dipakai sudah tamat tempohnya.. kalau comel.. aku malas nak pakai kanta lekap lagi.. biarlah dengan imej ini..

16 comments:

anaklaut said...

salam..

eloklah tu..sekali sekala, guna lak BM...

apis585 said...

COMEL!!! >.<

Fashionably Fine 4u said...

comelnyer!!!!! tambahan kaalu pakai tudung aku dok juai :D feel free to shop here tau

Baiti Mustafa said...

aah..memang comel...tudung tu sebab aku pi belikan..sebab tu comel..

btw, ariani dah bukak kat bangi..bahaya betul utk aku...now just a 4 minute drive away..

jijah montel said...

anaklaut - iye.. sekali sekala.. tak bermakna saya tidak sanjung "mother tongue" saya sendiri.. masa SPM, BM saya A1 tapi BI C3.. harus improve lagik!!

apis - hehehhehe.. TQ!!! ko pernah jumpe ke versi aku yang tak bercermin mata?

aiza - aku sekarang addicted to tudung ariani.. if only u have it on sale.. i would definitely be happy to get it from u.. :) anyway those blouse.. cantik... tapi xde size lah.. hheheheh!!

baiti - 4 mins drive???? aku dengki!!! best gile dekat dgn rumah.. aku ni nasib baik jumpa one small stall kat KT yang jual tudung ariani.. tapi limited choice la.. sebab kedai kecik aje.. and of course harganya mahal sikit.. :(

@tune® said...

ala kak...
awak tahap skolah menegah
saye nih
tahap tadika BI

Eli said...

pakai spec ke, tak pakai spec ke, dua2 comel!

emmii said...

bukan comel dah...lawa dah tuh...huwarghhh...lamanya tak komen blog orang!!!

Nurul Hayati Idris said...

mmg chumell....kalu aku,slalunya mokcik2 tu pggl mek jer..uuu...

chucky said...

hello chomelllllll

bahasa BM kamu sungguh bagus,seperti membaca journal yang tiada kesudahannye

eroy said...

comellllnyaaaaaaa...
Berapa RM ko beli tudung ariani tu cobain? If dijual dgn harga RM55,kira murah x?

jijah montel said...

@tune - akak yang me"level" kan diri sendiri.. tak tau la apa kata org lain yang terrorism BI tuh kan... :)

elly - comel ke? malu lah.. TQ :)

sis emmi - TQ!!! apsal lama tak update blog.. gi mana?

yati - hehheeh.. masa tuh tak berapa comot sgt.. pki bedak and lipstick.. sbb tu kot dia pggl comel.. :)

chucky - hehehhehe.. panjang sgt kan? akak pun letih baca..:)

eroy - that ariani in the pic was the first i bought.. tu pun baiti yg belikan.. ingat baiti? it cost me RM75.. second ariani i bought at KT was RM80.. memang mahal.. tapi alah membeli menang memakai.. but ada gak tailor ariani jual minus the brand so murah sikit.. diskaun dlm RM10.. kena pandai cari.. :)

zafwah said...

sggh skema ayat2 anda dlm entry kali ini..dan anda mmg chomel..eh..jap...klu belah2 aku comel tu sllnyer utk kucing2 je..heheheheh...gurau jek...ko mmg cumel + cun dr dolu2...

jijah montel said...

kehehhehkkehh.. hantu ko farah..

hawaDila said...

eeeiii... comel jugak... tp kan sekgu besor ko mmg kuang ajaq.. kot kalau ade mslh nape die tak komen mase ko bg die tgk dulu... nie suke2 nak jatuh kan air muke ko yg mmg comel tu kann... mmg kuang ajaq

jijah montel said...

dila - mcm tak ikhlas aje puji.. masa akak balik kmpg ari tu ko tak ckp pape pun.. nyampah... kutuk lagi ada..