Pages

Monday, November 3, 2008

happy recess teacher.. what the?


hmmmm.. lately banyak la isu2 pendidikan.. macam2.. tapi banyak yang jelek.. naper ye... aku.. have been a teacher for almost 4 years.. baru je.. tak banyak sgt experience.. tapi.. cabarannye.. masyaallah... If God had not give me the strength.. it would not even been close to 4 weeks.. adussss...

been reading my frens blog.. teacherlynda.blogspot.com... remind me to things.. bits and pieces of the life of a teacher... first of all.. why teacher... why cikgu.. kalau KPLI je.. lots of people would think that golongan ini susah dapat keje so being a teacher is the last option we have.. hmmm.. maybe its true.. in my case.. 20% is that.. but another 80% is because.. i was drowned in my own ego... i was in denial.. aku tak sedar that aku telah ditakdirkan untuk menjadi guru sedari mula.. tapi syukur.. God doesnt deny my rights.. i am destined to be a teacher..

am a teacher now.. at the very beginning.. i was excited.. bersulam rasa takut.. especially on how to adapt dengan sekitaran baru.. cabaran yang tidak pasti.. masa depan yang masih belum beberapa stabil.. aku tempuh jua... dengan secebis kekuatan yang tuhan beri.. jadila aku Cikgu Liza J.. hmmm.. asalnye hanya untuk membezakan aku dengan seorang lagi guru yang bernama serupa dengan aku.. tapi nama itu kini menjadi trademark ku di sekolah.. tempat ku bernaung sebagai seorang guru... termasuk di kalangan murid.. cikgu liza mana? ... cikgu liza j... :)

i was assigned untuk mengajar subjek matematik tahun5 dan 6.. hmmmm.. longgggg sigh... aku tak jangka ini.. i was expected that i'd be given a lower grade.. tapi tahap 2? 5 Bijak... how could i forget.. kesabaranku benar2 teruji.. murid3 ini murid lemah.. hampir menangis aku apabila aku dapati ada murid2 ku yang masih belum boleh membaca.. di umur 11 tahun.. adik ku adalah OKU.. murid lembam.. tapi pada umurnye 9 tahun dia sudah boleh membaca.. tapi 5 bijak?... murid yang cukup sifat.. boleh mendengar baik.. boleh melihat dengan baik.. boleh melangkah dengan baik.. namun illitrate? aku cuba sedaya upaya ku.. aku praktikkan what i've learnt semasa KPLI.. until the mid term exam.. peperiksaan pertengahan tahun.. bukan sahaja untuk menguji prestasi anak murid ku.. malahan prestasi diriku sendiri.. amat amat mengecewakan.. tiada yang lulus.. sehingga big boss ku (guru besar) berhasrat untuk menukarkan post aku ke level yang rendah.. mujur guru senior tidak bersetuju.. jadi aku teruskan perjuangan ku.. until the final exam.. syukur.. mohammad sahibba bin ishak dan khairunnisa yusof.. had passed.. not so good.. but its enough for me.. it was too good to be true.. :) but.. this was only a part of my story...

basically.. semua org pike.. jadi guru sangat mudah.. buat ape belajar tinggi if cuma jadi guru.. ini persepsi di malaysia... di luar negara.. even preschool teacher perlu mempunyai education background yang kuat... percayalah.. maybe sangat mudah untuk menjadi manusia yang kurang ajar... tapi untuk mengajar manusia kurang ajar ini supaya menjadi terpelajar bukannye mudah... 4 years has thought me.. not just being a teacher.. seorang guru mampu menjadi seorang tukang kayu, jurukira, kerani, jururawat, pegawai kebajikan, pemandu pro, tukang jahit, chef dan pelbagai lagi.. tapi mampukah seorang jurutera menjadi seorang guru? seorang doktor menjadi seorang guru? seorang akauntan menjadi seorang guru? ... i bet too few.. even some teachers are not capable enough to be a good teacher.. apatah lagi yang bukan guru...

hmm.. suddenly.. i have too many things to be told.. hmmmm... salahkah seorang guru memukul anak murid dalam membentuk seorang insan? salahkah seorang guru memarahi anak murid untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama? salahkah seorang guru untuk menegur sikap anak muridnya? apabila guru memukul dikatakan guru itu jahat.. apabila guru itu marah dikatakan guru itu garang.. apabila guru menegur dikatakan pula gila... aaarrrrggghhh.. banyak sangat lah yang tak betul nya..

belum lagi isu2 lain seperti.. mohon naik gaji.. this is the latest.. of course ramai yang fikir.. golongan guru tidak sedar diri.. tamak... tidak cukup dgn apa yang ada... bukan golongan ini tidak bersyukur.. jauh sekali untuk take things for granted.. mentang2 kerajaan baik sejak akhir2 ini... =) .. namun sekadar menuntut apa yang hak.. ok.. ramai yang compare teachers to nurses.. hmmm dikatakan jururawat keje siang malam .. tak kira shift namun tidak demand seperti para guru.. one of my frens quote this.. ada tak jururawat tuh bawak pesakit balik rumah.. ada tak jururawat yang bawak balik fail pesakit ke rumah untuk disemak.. kami di kalangan guru.. apabila ada pertandingan di sekolah lain.. kami bawa anak murid kami ke rumah.. sementara menunggu ke lokasi pertandingan.. buku2 latihan anak murid kami... bukan satu buku untuk semua subjek.. contoh aku.. maths.. ada buku kerja dan buku rampaian.. satu kelas ada lebih kurang 40 murid.. 2 x 40.. ada 80 buah nak kena semak.. if ada 2 /3 kelas.. with different subject macam mana? pernah sekali i had to ask my husband to mark it together with me.. :) .. engineer tapi nampak sungguh kekoknye dia menanda buku anak murid ku.. itu engineer.. belum lagi seorang doktor.. yang tulisannya semua pun maklum bagaimana.. :) ..

jadi salahkah.. jika ada rakan2 saya menuntut apa yang menjadi hak mereka.. sedangkan mereka tidak berkira untuk menyempurnakan hak orang lain? .. hmmm.. hey... im not saying that teachers are nobel.. teachers are human.. human adalah insan.. mana mungkin seorang insan tidak melakukan kesilapan.. mcm mana nak tau yang mana betul kalau tak jumpa yang mana salah?

dalam mendidik.. kita umpama simbiosis.. saling memerlukan... bukan parasit yang hanya tahu mengambil kesempatan.. mahupun safprofit.. yang hidup seorang diri kononnye tidak mahu menyusahkan orang lain.. bak kata nabil.. eh... lu pikir la sendiri...

4 comments:

Anonymous said...

hmmmm.....Muah!!!! jadi cikgu la berkat... pas nie bole rehat.....

jijah montel said...

alhamdulillah.. saya sangat suka menjadi seorang guru.. :) tak kiralah aper cabarannye pun..

Anonymous said...

best baca entry ko ni...unlike me, i'm glad to know that you have found contentment in your job.. =D guru tu pekerjaan yg paling mulia...i guess cikgulah orang yg paling kita ingat sampai ke mati.. bravo to you!

emmii said...

best!